Czym jest choroba Alzheimera?

Choroba Alzheimera to postępująca, degeneracyjna choroba ośrodkowego układu nerwowego. Jej skutek to otępienie, które przeradza się w niemoc radzenia sobie samemu z własną osobą. Nazwa pochodzi od nazwiska niemieckiego neuropatologa i psychiatry – Aliosa Alzheimera – który jako pierwszy, w roku 1906, opisał jej przypadek.

• Co wpływa na występowanie choroby Alzheimera?
  • Na występowanie choroby Alzheimera wpływają następujące czynniki:

• zaawansowany wiek (zwykle choroba zaczyna się około 60. roku życia, jednak zdarzają się przypadki zachorowań po 40.),
    • urazy głowy,
    • palenie tytoniu,
    • problemy z układem sercowo-naczyniowym: cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, udary, wysoki poziom złego cholesterolu.
  • Jakie są objawy choroby Alzheimera?
  • Do najczęstszych objawów choroby należą:

• zaburzenia pamięci,
    • zmiany nastroju,
    • zaburzenia funkcji poznawczych,
    • zaburzenia osobowości i zachowania,
    • agnozja, czyli problemy z rozpoznawaniem przedmiotów (szczególnie wtedy, kiedy pytamy chorego wyrywkowo),
    • afazja (spowolnienie mowy),
    • apraksja (zaburzenia układu ruchowego, np. kłopoty z ubieraniem się, myciem ciała).
  • Jak leczyć chorobę Alzheimera?
  • Choroba Alzheimera jest nieuleczalna. Leczenie farmaceutykami pozwala jedynie spowolnić postępowanie choroby. By pomóc chorym, najczęściej przepisuje się leki poprawiające myślenie i wpływające na psychikę, leki opóźniające postęp choroby, leki zmniejszające pobudzenie układu glutaminergicznego oraz leki podnoszące poziom acetylocholiny.

• Jak długo trwa choroba Alzheimera?
  • Średnia długość trwania choroby to około 8 lat.

• Jaki styl życia powinni prowadzić chorzy na Alzheimera?
  • Każda choroba wymaga zmiany trybu życia. Jak to jest w przypadku Alzheimera? O szczegółach poniżej.

BEZPIECZNY DOM

Pomieszczenia, w których przebywa chory, należy zmienić. Nie chodzi tu o wielkie rewolucje, mogące spowodować zagubienie chorego. Bezpieczny dom to taki, w którym chory nie zrobi sobie przypadkiem krzywdy. Warto usunąć z mieszkania chodniczki czy dywany, na których łatwo się poślizgnąć. Małe meble ustawić pod ścianą, by chory nie potykał się o nie. Trzeba również zadbać o to, by schować leki, zapałki, klucze, a także urządzenia mechaniczne. Gdy chory pozostaje w domu sam, koniecznie trzeba zakręcić dostęp do gazu i wody. Aby chory nie mógł zamknąć się od środka, warto usunąć wszelkie haczyki i zasuwki. Przy telefonie warto też położyć listę najważniejszych telefonów. Wykaz musi być duży, by chory go zauważył.

HIGIENA

Choroba Alzheimera często powoduje, że chorzy zapominają o codziennej higienie. To właśnie osoby opiekujące się nimi powinny pomóc im w codziennej pielęgnacji ciała. W łazience warto zamontować drążki i uchwyty, a w wannie czy brodziku trzeba ułożyć antypoślizgowe maty. Mężczyznom chorym na Alzheimera trzeba pomagać przy goleniu.

KUCHNIA

Warto również zadbać o odpowiednie przystosowanie kuchni, by choremu łatwiej było się w niej poruszać. Aby chory mógł zrobić sobie herbatę, dobrze zaopatrzyć się w elektryczny czajnik z automatycznym wyłącznikiem. Nie trzeba wówczas pilnować gotującej się wody. Trzeba też zamontować zawory bezpieczeństwa w kuchence gazowej. Bez nich chory mógłby odkręcić kurek, powodując ulatnianie się gazu. Warto mieć również gaśnicę w razie niebezpiecznych wydarzeń. Należy także schować ostre narzędzia (noże), którymi chory na Alzheimera mógłby zrobić sobie krzywdę. Przy podawaniu posiłku należy talerz położyć na antypoślizgowej macie. Jedzenie nie powinno być zbyt gorące. Trzeba przypominać choremu, że do jedzenia służą sztućce, gdyż chorzy często zaczynają jeść rękoma.

ODZIEŻ

Odzież dla chorego na Alzheimera powinna być przede wszystkim funkcjonalna. Lepiej zrezygnować z ubrań na guziki i postawić na rzepy oraz błyskawiczne zamki. Buty koniecznie wsuwane i koniecznie na gumowej podeszwie, co sprawi, że chory nie będzie się ślizgał.

PODAWANIE LEKÓW

Chory nie może sam zażywać zapisanych leków. Farmaceutyki należy podawać osobiście, pilnując przy tym, czy zostały połknięte. Jeśli chory nie chce przyjmować tabletek, warto kryć je w jedzeniu. Trzeba również pamiętać o tym, by schować leki tak, by chory na Alzheimera nie miał do nich dostępu.